Program

VŠB VŠB

Jsme sebevědomá, průmyslem respektovaná a silně internacionalizovaná univerzita, jejíž úspěchy rezonují doma i v zahraničí. Přitahujeme české i zahraniční studenty, kteří studují inovované programy reflektující společenské potřeby a významné investice v regionu.

Naše univerzita je místem, kde působí multidisciplinární vědecké týmy. Ty propojují excelentní základní a aplikovaný výzkum a špičkový experimentální vývoj s úspěšně přenášenými výsledky do praxe, zejména v klíčových oblastech energetiky, digitalizačních technologií a materiálového výzkumu. Zvláštní důraz klademe na hodnocení jejich socioekonomických a bezpečnostních dopadů.

Působíme v moderním a udržitelném kampusu, který slouží jako živá laboratoř. Náš výjimečný kampus prezentuje inovace podporující udržitelný rozvoj společnosti a zároveň motivuje svou otevřeností, kreativitou a funkčností.

Každý na univerzitě cítí svou odpovědnost za společný rozvoj. Vytvořené motivační a podporující prostředí podněcuje dynamickou atmosféru, která přirozeně přitahuje špičkové odborníky z domova i zahraničí. Jsme univerzita, která inspiruje, inovuje a podporuje kritické myšlení a spolupráci.

Co nabízím

Zkušenost
Během své profesní dráhy jsem prošel různými pozicemi od vedoucího katedry přes proděkana až po vedoucího celoškolského pracoviště. Posledních sedm let působím jako prorektor a statutární zástupce rektora. Tyto role mi poskytly cenné zkušenosti v oblasti řízení univerzity i jejích jednotlivých součástí. Rád bych tyto zkušenosti a znalosti zúročil na pozici rektora, abych dále rozvíjel naši univerzitu dle Vize 2030 a zajistil její úspěšnou budoucnost.
Kontinuita
Věřím, že co funguje dobře, není třeba měnit, ale naopak podporovat a rozvíjet. Jako prorektor mám přehled o úspěších univerzity i o oblastech s potenciálem pro zlepšení, které dosud nebyly v mé kompetenci. Jako rektor bych chtěl díky širším pravomocím přirozeně zdokonalovat osvědčené postupy a pozitivně ovlivnit chod celé univerzity.
Komunikace
Klíčovou oblastí, kde vidím prostor pro zlepšení, je komunikace. Zásadní rozhodnutí univerzity musí být jasně sdílena a otevřeně diskutována s celou akademickou obcí. Chci stmelit univerzitní komunitu, aby směřovala energii k velkým výzvám, místo ztrácení času na nekonstruktivních detailech.
Viditelnost
Je nutné intenzivně prezentovat, co na univerzitě děláme, a posilovat její propojení s okolím. Naše univerzita musí být výrazně více vidět na regionální, národní i globální úrovni. Klíčem je aktivní a moderní prezentace našich výsledků a naší práce. Neprezentujme historii, ale současnost a plány do budoucnosti. Jasná a atraktivní komunikace našich úspěchů a vizí je zásadní pro budování prestiže univerzity a jejího postavení jako lídra ve vzdělávání, výzkumu a inovacích.

Mých 25 bodů programu

Za sedm let ve vedení VŠB-TUO vidím oblasti, kde se naše univerzita rozvíjí neskutečným tempem, ale vidím také ty, v nichž je potřeba přidat a dohnat ty nejlepší. Níže najdete pět oblastí našich aktivit a pro každou uvádím pět nejdůležitějších bodů, které chci v rámci mého funkčního období posunout kupředu. Tyto body budou sloužit jako důležitý vstup pro tvorbu nového Strategického záměru, který bude dokončen v roce 2027.

Studium: Klíč k rozvoji naší univerzity

Proces vzdělávání potřebuje významný posun kupředu. Počet zapsaných studentů v prvních ročnících roste, ale neprojevuje se zcela v nárůstu celkového počtu studentů. Za největší výzvu v této oblasti považuji podporu a rozvoj kvality studia a zkvalitnění institucionálního prostředí. Institucionální akreditaci máme platnou do roku 2029 a přípravy na její opětovné získání je třeba zahájit již v roce 2027.
  1. Zajištění kvality a podpora studijní úspěšnosti
    Vytvořit funkční systém zajištění kvality výuky, který bude zaměřen na podpůrné aktivity, nikoli jen hodnoticí procesy, a zároveň aktivně podporovat studenty ke zvýšení jejich úspěšnosti, aby se univerzita přiblížila úrovni ostatních technických škol.
  2. Inovace studijních programů
    Podpora inovace stávajících a vzniku nových studijních programů, které budou lépe reflektovat potřeby trhu a poptávku společnosti, se zaměřením na významné investice v Česku i ve světě. Naše univerzita se musí stát globálním hráčem, která připravuje studenty, aby byli lídry ve svém oboru.
  3. Rozvoj celoživotního a praktického vzdělávání
    Akcelerace aktivit v oblasti celoživotního vzdělávání, zejména zavádění mikrocertifikátů a programů zaměřených na celoživotní vzdělávání (re/upskilling) ve spolupráci s firmami. Výrazná podpora zapojení odborníků z firem do výuky prostřednictvím pravidelných vstupů a posun směrem k projektově orientované výuce, aby se absolventské práce více zaměřovaly na praktické řešení problémů.
  4. Flexibilní formy vzdělávání
    Rozvoj flexibilních vzdělávacích forem s dopadem na rozvoj jazykových dovedností, například prostřednictvím aktivit typu BIP (Blended Intensive Programs) a COIL (Collaborative Online International Learning) se zahraničními partnery.
  5. Mezinárodní spolupráce a nábor zahraničních studentů
    Posílení mezinárodního rozměru univerzity členstvím v konsorciu U!REKA, podpora mobilit, společných studijních programů a efektivní nábor studentů ze třetích zemí ve spolupráci s průmyslem a vládou.
Tyto kroky považuji za klíčové pro zajištění konkurenceschopnosti naší univerzity a pro vytvoření motivujícího prostředí, kde studenti i zaměstnanci budou moci naplno rozvíjet svůj potenciál.

Studenti: Klíčový partner univerzity

Díky svým zkušenostem a intenzivní spolupráci se západoevropskými univerzitami jsem přesvědčen, že studenti musí být adekvátně zapojeni do aktivit a procesů naší univerzity jako partneři. Chci vytvářet prostředí, kde studenti mohou nejen studovat, ale i žít, rozvíjet se a tvořit. Aktivním studentům chci dát prostor pro seberealizaci, naslouchat jejich potřebám a výzvám a pravidelně se s nimi i neformálně setkávat. Spokojený absolvent je naší nejlepší vizitkou.
  1. Zapojení studentů do rozvojových aktivit
    Aktivně zapojit zástupce studentů do strategických a rozvojových aktivit univerzity a zohledňovat jejich názory. Studenti budou přispívat svými podněty k tvorbě budoucnosti školy.
  2. Rozvoj měkkých a jazykových dovedností
    Rozšiřovat a zkvalitňovat nabídku doplňkového vzdělávání zaměřeného na rozvoj měkkých a jazykových dovedností a podpory podnikání v rámci univerzitních center po vzoru Kariérního centra.
  3. Integrace AI do studentského života
    Plošně integrovat efektivní a etické využívání AI do výuky a každodenního fungování univerzity. Zavést AI technologie, jako jsou chatboti, do administrativy, výuky i studijní a vědecké podpory. AI není jen nástroj, je to dovednost.
  4. Podpora well-beingu a komunitního života
    Pokračovat v rozvoji relaxačních zón, kávomatů, sodobarů a venkovních prostor pro odpočinek a komunitní aktivity, včetně projektu univerzitní kavárny, Studentského náměstí a programu Studentopolis.
  5. Flexibilita ve vzdělávání
    Umožnit studentům navštěvovat předměty napříč fakultami a vytvořit systém, který usnadní vzájemnou mezifakultní výuku. Studenti budou moci využít volná místa v předmětech jiných fakult.
Mým cílem je, aby studenti cítili, že jsou nedílnou součástí naší univerzity a že jejich potřeby, nápady a podněty mají skutečný vliv na její směřování.

Zaměstnanci: Srdce naší univerzity

Chci, aby zaměstnanci věděli, že jejich práce má smysl, že jsou spoluzodpovědní za rozvoj univerzity a že se nic neděje náhodou. Úspěch univerzity stojí na jejich odbornosti, nasazení a kvalitní práci. Díky zkušenostem z vedení univerzity i z pohledu běžného zaměstnance rozumím problematice financování i výzvám spojeným s rozpočtem. Na kolegiích rektora se intenzivně diskutuje o rozpočtové politice a mandatorních výdajích – jsem připraven hledat konsensus a vytvořit stabilní a transparentní metodiku rozdělování financí. Chci však aktivně podporovat rovněž osobní a profesní rozvoj zaměstnanců a jejich well-being.
  1. Transparentní a motivační odměňování
    Pokračovat v rozvoji systému spravedlivého a transparentního odměňování, který bude motivovat zaměstnance k dosahování špičkových výsledků.
  2. Aktualizovaná metodika rozpočtu
    Aktualizovat současnou metodiku rozdělování rozpočtu, která vzejde z intenzivní diskuze, otevřenosti a společné dohody, přičemž bude podporovat aktivitu a zároveň zajišťovat stabilitu.
  3. Stabilizace mandatorních výdajů
    Vést diskuzi o fixaci mandatorních výdajů za centralizované služby, zhodnotit jejich potřebnost a zaměřit se na optimalizaci nákladů.
  4. Platforma pro neformální diskuzi
    Vytvořit prostor pro pravidelná, neformální setkávání a diskuze, kde zaměstnanci mohou sdílet své názory, podněty a nápady.
  5. Podpora dalšího vzdělávání
    Rozšířit nabídku vzdělávacích možností pro zaměstnance, včetně kurzů zaměřených na rozvoj pedagogických i nepedagogických dovedností.
Mým cílem je, aby zaměstnanci univerzity nejen plnili své pracovní povinnosti, ale aby se cítili jako aktivní a respektovaná součást dynamického akademického prostředí. Společně můžeme posouvat naši univerzitu vpřed.

Věda a výzkum: Klíč k excelenci

Naše univerzita v oblasti vědy a výzkumu dosahuje výrazného pokroku. Získali jsme významné projekty, díky nimž přicházejí zahraniční vědci, zvyšuje se počet publikací, jejich citovanost a vytváříme skutečné hodnoty pro společnost. Směřujeme k tomu, abychom se posunuli do kategorie B. Tento rozvoj však není rovnoměrný napříč univerzitou. Klíčem k dalšímu pokroku je posilování multidisciplinárního výzkumu a intenzivní spolupráce mezi fakultami a ústavy, inspirované úspěšnými projekty, jako je REFRESH.
  1. Profilace univerzity v klíčových oblastech
    Pokračovat v profilaci univerzity jako špičkového pracoviště v energetice, materiálovém výzkumu a digitalizačních technologiích a hodnocení vlivů na socioekonomické a bezpečnostní aspekty. Podporovat také rozvoj v nových perspektivních oblastech, jako je např. vesmírný výzkum. Podporovat naše zastoupení v klíčových rozhodovacích a hodnoticích orgánech.
  2. Rovnoměrný rozvoj pracovišť
    Podporovat zaměstnávání špičkových zahraničních pracovníků, zejména na pracovištích, kde jejich přítomnost zatím chybí. Posilovat mezinárodní rozměr a zapojení všech součástí univerzity s využitím interního fondu po vzoru Global Experts.
  3. Podpora špičkových mezinárodních týmů
    Podporovat špičkové mezinárodní týmy a zaměřit se na zvýšení objemu financí z mezinárodních projektů. Zajistit udržitelnost běžících velkých grantů a podpořit další strategické projekty.
  4. Podpora aplikovaného výzkumu s vysokou přidanou hodnotou
    Zaměřit se na aplikované výsledky s vysokou přidanou hodnotou, které posílí transfer technologií, zvýší prestiž univerzity a které lze komercializovat prostřednictvím patentů a licencí. Zlepšit vykazování těchto výsledků v rámci Modulu I.
  5. Podpora mladé generace vědců
    Posilovat aktivity pro juniorní vědecko-výzkumné pracovníky a doktorandy prostřednictvím PhD Akademie. Podporovat podávání grantů typu ERC Junior a JUNIOR STAR. Zároveň rozvíjet podpůrné programy pro školitele doktorandů.
Cílem je vytvořit univerzitu, která je nejen uznávaným vědeckým pracovištěm, ale i místem, kde se daří spolupráci, inovacím a růstu nové generace vědců.

Kampus: Moderní, udržitelný a inspirativní prostor

Náš kampus v posledních letech zaznamenal výrazný rozvoj díky novým budovám CPIT TL3, CEETe a Ekonomické fakulty. Nyní je však nutné zaměřit se na modernizaci stávajících prostor, aby odpovídaly požadavkům 21. století a byly využívány efektivně. Současně chceme naplňovat Strategii udržitelného rozvoje, zvyšovat energetickou soběstačnost a vytvářet prostor, který přitahuje nejen studenty, ale i širší veřejnost.
  1. Rekonstrukce a modernizace
    Postupně rekonstruovat a modernizovat klíčové budovy, jako jsou budovy N, univerzitní knihovna či bloky F, G, H, J. Kampus se stane vzorem ve využívání špičkových technologií a udržitelného rozvoje.
  2. Integrované řešení parkování
    Připravit a implementovat strategii pro efektivní využití parkovacích kapacit a podporu udržitelných dopravních alternativ v kampusu. Spolupráce s klíčovými partnery v území zajistí, že kampus zůstane přívětivým prostorem pro jeho uživatele.
  3. Aplikace technologických inovací
    Podporovat instalaci pokročilých senzorů, sběr dat a jejich využití pro výzkum a inovace ve spolupráci napříč fakultami. Umožnit testovat nové technologie přímo uvnitř kampusu a integrovat výsledky do každodenního života univerzity.
  4. Příprava na dotační příležitosti
    Aktivně se připravit na budoucí dotační výzvy pro další rozvoj kampusu, například pro sdílené těžké laboratoře, centralizaci pracovišť či vybudování plnicí stanice pro alternativní paliva.
  5. Otevřený a inspirující kampus
    Vytvořit kampus jako místo, které láká k návštěvě ve volném čase. Prostor, který vzdělává i inspiruje – nejen v laboratořích, ale i díky venkovním expozicím, odpočinkovým zónám a komunitnímu prostředí pro rodiny a všechny studenty.
Mým cílem je, aby náš kampus byl nejen pracovním a studijním místem, ale i přirozeným centrem setkávání, inovací a udržitelného rozvoje.
Igor Ivan
Kandidát na rektora VŠB-TUO.
Vize 2030: Univerzita, která inspiruje, inovuje a spojuje.